FIZYCZNE I PSYCHICZNE BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW

BEZPIECZEŃSTWO JEST PROCESEM

Do osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa należy zapewnić realizacje podstawowych potrzeb człowieka, aby stworzyć warunki rozwoju oraz realizowania siebie.

Tworzone w różnych sferach życia młodego człowieka: rodzina, szkoła, rówieśnicy.

Wolne od przemocy i nadużyć.

Zapewnienie go jest regulowane prawnie.

ZDROWIE PSYCHICZNE – CZYNNIKI RYZYKA

  • Przemoc rówieśnicza
  • Odrzucenie przez rówieśników
  • Słaba więź ze szkołą
  • Niedostateczne kierowanie swoim zachowaniem
  • Zaburzenia zachowania, emocji
  • Problemy ze stanem zdrowia, wprowadzona farmakologia
  • Destrukcyjne grupa rówieśnicza
  • Niepowodzenia szkolne
  • Porażki towarzyskie
  • Brak wsparcia ze strony rodziców
  • Eurosieroctwo
  • Niskie kompetencje wychowawcze rodziców

SKUTKI PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ

  • Samookaleczenia
  • Próby samobójcze
  • Zaburzenia nastroju, zaburzenia lekowe
  • Zaburzenia psychosomatyczne
  • Używanie środków psychoaktywnych
  • Obniżenie osiągnięć w nauce
  • Obniżenie frekwencji

ZDROWIE PSYCHICZNE – CZYNNIKI CHRONIĄCE

  • Poczucie przynależności
  • Pozytywny klimat szkoły
  • Prospołecznie nastawiona grupa
  • Wymaganie od ucznia odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy
  • Okazje do osiągania sukcesów i rozpoznawania własnych osiągnięć
  • Zdecydowany sprzeciw szkoły dla przemocy
  • Monitorowanie przez rodziców czasu spędzanego przez dziecko wieczorem poza domem
  • Wsparcie emocjonalne w środowisku domowym

CZYNNIKI ZWIĘKSZAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO

  • Wiedza
  • Przewidywalne zasady, znajomość konsekwencji zachowań
  • Wypracowanie pozytywnych postaw wobec norm i zasad
  • Wsparcie instytucjonalne
  • Wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka oraz radzenia sobie w sytuacjach łamania praw innych
  • Umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, proszenie o pomoc
  • Funkcjonowanie na terenie szkoły Polityki Ochrony Dzieci

SZKOŁA WSPIERAJĄCA ROZWÓJ

  • Przekazywanie wartości i norm społecznych
  • Budowanie przyjaznego klimatu w klasie i całej szkole
  • Budowanie spierających relacji miedzy dyrekcją szkoła, a nauczycielami i rodzicami
  • Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odmiennych kulturowo i językowo
  • Kształtowanie umiejętności życiowych u uczniów
  • Zwiększanie kompetencji wychowawczych znaczących osób dorosłych
  • Wspieranie działań rozwijających zainteresowania, pasje ( sport), włączanie i angażowanie uczniów w różne formy aktywności, wolontariat
  • Budowanie współpracy szkoły z najbliższym środowiskiem

STANDARDY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM JAKO ZBIÓR ZASAD, KTÓRE POMAGAJĄ TWORZYĆ BEZPIECZNE I PRZYJAZNE ŚRODOWISKO W SZKOLE

  • W szkole nie pracują osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dziecka
  • Wszyscy pracownicy wiedza jak rozpoznać symptomy krzywdzenia dziecka oraz jak podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiara przemocy
  • Wszystkie dzieci dowiadują się jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – w realnym świecie oraz w Internecie
  • Wszystkie dzieci maja stały dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach życiowych
  • Rodzice dowiadują się, jak wychowywać dziecko bez przemocy i uczyć ich zasad bezpieczeństwa

SPOSOBY REALIZACJI

  • Szkoła posiada ustalone i spisane procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
  • Szkoła chroni dane osobowe i wizerunek dziecka
  • Szkoła dba o bezpieczny dostęp uczniów do Internetu
  • Pracownicy szkoły są sprawdzani pod katem niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
  • Pracownicy są przeszkoleni z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i wiedza jak na nie reagować
  • Szkoła oferuje uczniom i rodzicom edukacje na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Zobacz również...