FIZYCZNE I PSYCHICZNE BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW
BEZPIECZEŃSTWO JEST PROCESEM
Do osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa należy zapewnić realizacje podstawowych potrzeb człowieka, aby stworzyć warunki rozwoju oraz realizowania siebie.
Tworzone w różnych sferach życia młodego człowieka: rodzina, szkoła, rówieśnicy.
Wolne od przemocy i nadużyć.
Zapewnienie go jest regulowane prawnie.
ZDROWIE PSYCHICZNE – CZYNNIKI RYZYKA
- Przemoc rówieśnicza
- Odrzucenie przez rówieśników
- Słaba więź ze szkołą
- Niedostateczne kierowanie swoim zachowaniem
- Zaburzenia zachowania, emocji
- Problemy ze stanem zdrowia, wprowadzona farmakologia
- Destrukcyjne grupa rówieśnicza
- Niepowodzenia szkolne
- Porażki towarzyskie
- Brak wsparcia ze strony rodziców
- Eurosieroctwo
- Niskie kompetencje wychowawcze rodziców
SKUTKI PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
- Samookaleczenia
- Próby samobójcze
- Zaburzenia nastroju, zaburzenia lekowe
- Zaburzenia psychosomatyczne
- Używanie środków psychoaktywnych
- Obniżenie osiągnięć w nauce
- Obniżenie frekwencji
ZDROWIE PSYCHICZNE – CZYNNIKI CHRONIĄCE
- Poczucie przynależności
- Pozytywny klimat szkoły
- Prospołecznie nastawiona grupa
- Wymaganie od ucznia odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy
- Okazje do osiągania sukcesów i rozpoznawania własnych osiągnięć
- Zdecydowany sprzeciw szkoły dla przemocy
- Monitorowanie przez rodziców czasu spędzanego przez dziecko wieczorem poza domem
- Wsparcie emocjonalne w środowisku domowym
CZYNNIKI ZWIĘKSZAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO
- Wiedza
- Przewidywalne zasady, znajomość konsekwencji zachowań
- Wypracowanie pozytywnych postaw wobec norm i zasad
- Wsparcie instytucjonalne
- Wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka oraz radzenia sobie w sytuacjach łamania praw innych
- Umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, proszenie o pomoc
- Funkcjonowanie na terenie szkoły Polityki Ochrony Dzieci
SZKOŁA WSPIERAJĄCA ROZWÓJ
- Przekazywanie wartości i norm społecznych
- Budowanie przyjaznego klimatu w klasie i całej szkole
- Budowanie spierających relacji miedzy dyrekcją szkoła, a nauczycielami i rodzicami
- Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odmiennych kulturowo i językowo
- Kształtowanie umiejętności życiowych u uczniów
- Zwiększanie kompetencji wychowawczych znaczących osób dorosłych
- Wspieranie działań rozwijających zainteresowania, pasje ( sport), włączanie i angażowanie uczniów w różne formy aktywności, wolontariat
- Budowanie współpracy szkoły z najbliższym środowiskiem
STANDARDY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM JAKO ZBIÓR ZASAD, KTÓRE POMAGAJĄ TWORZYĆ BEZPIECZNE I PRZYJAZNE ŚRODOWISKO W SZKOLE
- W szkole nie pracują osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu dziecka
- Wszyscy pracownicy wiedza jak rozpoznać symptomy krzywdzenia dziecka oraz jak podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że dziecko jest ofiara przemocy
- Wszystkie dzieci dowiadują się jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – w realnym świecie oraz w Internecie
- Wszystkie dzieci maja stały dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach życiowych
- Rodzice dowiadują się, jak wychowywać dziecko bez przemocy i uczyć ich zasad bezpieczeństwa
SPOSOBY REALIZACJI
- Szkoła posiada ustalone i spisane procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
- Szkoła chroni dane osobowe i wizerunek dziecka
- Szkoła dba o bezpieczny dostęp uczniów do Internetu
- Pracownicy szkoły są sprawdzani pod katem niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
- Pracownicy są przeszkoleni z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i wiedza jak na nie reagować
- Szkoła oferuje uczniom i rodzicom edukacje na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem