Po co młodym czytelnikom media społecznościowe?
Aby poznać zainteresowania i preferencje młodych czytelników, przeprowadzono w Polsce szereg badań, wykorzystując różne blogi, Facebook oraz You Tube . Badania dowiodły,
że Internet ma ogromny wpływ na czytanie książek. Młodzi czytelnicy zostali nazwani cyfrowymi tubylcami , w przeciwieństwie do starszego pokolenia, które zostało nazwane cyfrowymi imigrantami ( świat nowych mediów nie jest ich naturalnym środowiskiem).
Wielu młodych ludzi nie lubi czytać „na polecenie”. Wolą zaufać rówieśnikom, ich doświadczeniom. Liczą się z ich zdaniem, opiniami, ufają ich rekomendacjom. Ten rodzaj
zachęty często stanowi dla młodych czytelników motywację do czytania.
Jakie serwisy społecznościowe informują o książkach i czytelnictwie? Jest ich kilka, np.:
biblioNETka.pl (tam: tytuły książek, recenzje, opisy, opinie)
http://fabrykadygresji.pl (blog prowadzony przez młodą, zorientowaną w temacie osobę)
Instagram (fotografie też są źródłem informacji o książkach modnych, ulubionych)
You Tube Booktuberzy– tam informacje co warto przeczytać lub obejrzeć (filmy)
Twierdza Zbudowana Z Książek ( najlepsze książki roku, recenzje, podsumowania czytelnicze)
fanpage Lubimy Czytać (informacje na temat literatury, komentarze ukazujące miejsce literatury w przestrzeni kulturowej naszego kraju; 520 tys. zarejestrowanych użytkowników
w różnym wieku).
Można zatem, chcąc samodzielnie dokonać wyboru, nie słuchając podpowiedzi osób dorosłych,
skorzystać z takich źródeł.
Do dzieła, cyfrowi tubylcy!